nog een laatste verslag - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van janneke loo - WaarBenJij.nu nog een laatste verslag - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van janneke loo - WaarBenJij.nu

nog een laatste verslag

Door: janneke

Blijf op de hoogte en volg janneke

06 November 2012 | Indonesië, Lovina

Al weer twee dagen aan het werk. Maar toch weer even in de sfeer bij het uitzoeken van de foto's...

In de laatste week was er eerst de drie maanden ceremonie van Gedé Makda Ngare, een buurjongetje. Makda Negare betekent 'groot land', en dat doet toch een beetje aan de namen van indianen in de boeken over Winnetou en Old Shatterhand denken.
Wederom was de hele hoge priester present en wij waren weer in ceremonieel. Eric kreeg de baby even op schoot - buiten het programma om. De kleine bleef rustig onder alle voorgeschreven handelingen.
Voor ons is het allemaal vreemd, maar wel indrukwekkend.

En we maakten een uitstapje naar het noordwesten van Bali. Naar de sawa's, die bevloeid worden met het Subak-iirigatiesysteem. Een uniek systeem, dat opgenomen is in het werelderfgoed.
En naar de grote boom, waar je met de auto onderdoor kunt rijden.
Even een blik op Java, dat van de uiterste westpunt van het eiland goed te zien is. En ook even staan kijken naar de roestige veerponten, die in Nederland al lang op de schroothoop hadden gelegen (of verkocht waren aan Indonesië?).

En dan ten slotte nog de bouw van het barbequeplatform achter in de tuin. Dat was onze bedoeling, maar toen ik opmerkte dat het ook als podium gebruikt zou kunnen worden was de focus alleen nog maar op die bestemming gericht.
Er stond al een fundering met een laag muurtje, maar dat muurtje moest weer afgebroken, want voor optredens is dat niet handig. Er werden betonnen pilaren gestort en het platform werd betegeld. Met matte tegels, want voor optredens is dat handig. Op ons verzoek werd het verticale deel van de traptredes ingelegd met steentjes. Stuk voor stuk werden die in cement gedrukt. Voor we er in april weer zijn worden er overspanningen gemaakt en er komt ook een dak op. Een dubbel dak, want de warme lucht moet weg kunnen (voor de optredens, snap je?!).
We wachten het af. De barbeque zal wel ergens anders in de tuin terechtkomen....
Het platform is al één keer gebruikt. Voor een wayang schimmenspel. Het verhaal in het Balinees, dus voor ons abracadabra. Maar er werd regelmatig gelachten, dus het was een succes.

En nu gaan we weer aftellen. Tot 11 april, als we weer gaan vliegen:-)