ceremonie bij de buren - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van janneke loo - WaarBenJij.nu ceremonie bij de buren - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van janneke loo - WaarBenJij.nu

ceremonie bij de buren

Door: janneke

Blijf op de hoogte en volg janneke

23 Oktober 2012 | Indonesië, Lovina

Alle voorbereidingen zijn getroffen. Huistempels staan aangekleed te wachten, de varkens hingen vanmorgen om 4 uur aan het spit, alles is aangeveegd en nu is er even rust omdat iedereen is gaan wassen en zich in ceremonieel weer vertoont voordat de priester om 10 uur ingehaald wordt.
Dat is de stand van zaken om 9 uur in de ochtend, op de dag dat in een combinatie van Hindoeïsme en de oorspronkelijke natuurgodsdienst de god van het land gunstig gestemd wordt omdat er grond van eigenaar is veranderd, er een aanbouw aan het huis is gemaakt en er nieuwe buren zijn (wij, dus).
De Hindoepriester werkt daar graag aan mee - er zijn hem voorafgaand al vier maandsalarissen overhandigd en daarmee zijn de kosten nog lang niet gedekt.
Omdat wij ook een beetje meedelen is de gunst van de god worden wij natuurlijk verwacht. Dus ook pakkie-deftig.

Anders dan de afgelopen dagen, waar we - naast luieren - ons ook een avond onder de toeristen in centraal Lovina gemengd hebben. Waar het ons opviel dat er vooral gasten waren in restaurants en bars waar een Wi-fi verbinding beschikbaar is. En daar zit dan iedereen op i-pad en tablet te turen.
Eén van de lokale mensen zei het goed: "wie ver weg is komt dichtbij, en wie dichtbij is heeft geen contact meer".

We gaan ons nu eerst maar eens klaar maken voor een drukke dag.
Morgen verslag.

• 24 Oktober 2012 - 22:57

Jacqueline:

Blijft leuk om jullie zo te volgen!!!Hoop dat de ceremonie goed is verlopen.
    Hoor jullie snel weer, groetjes Andre en Jacqueline.